Vektor

Vektor-oppimispeli on tarkoitettu ensisijaisesti 6-8-vuotiaille lapsille matematiikan perusteiden oppimiseen, mutta se soveltuu iästä riippumatta kaikille, joilla on matematiikan oppimisvaikeuksia ja/tai hahmotusvaikeuksia. Matematiikan harjoittelu alkaa lukukäsitteestä edeten yhteen- ja vähennyslaskuihin kokonaisluvuilla. Haastavimmillaan tehtävissä opetellaan murto- ja desimaaliluvuilla. Matematiikan oppimisen tukemiseksi pelissä harjoitellaan myös visuospatiaalista työmuistia, mentaalista rotaatiota, visuospatiaalista konstruktiota ja visuospatiaalista päättelyä. Vektor on suunniteltu tieteellisen tutkimuksen pohjalta, joten sen toteutuksessa on otettu huomioon, millainen harjoittelu on tehokasta varhaisessa matematiikan ja visuospatiaalisten taitojen oppimisessa. 

Pelin lataaminen ja käyttö

Pelin voi ladata ilmaiseksi tabletille joko App Storesta (iPad-versio) tai Google Play Storesta (Android-versio) ja sitä voi kokeilla ilman tilin luomista syöttämällä käyttäjänimeksi TESTUNLOCKED. Pelin käyttö ei edellytä luku- eikä kielitaitoa ja siksi se solveltuu kaikille. Lisätietoa: 

Pelin sisällöllisestä kehittämisestä vastannut tieteellinen ohjausryhmä:

  • Torkel Klingberg, professor of Cognitive Neuroscience at Karolinska Institutet in Stockholm (projektin johtaja)
  • Brian Butterworth, emeritus professor of cognitive neuropsychology at the Institute of Cognitive Neuroscience at University College London
  • Roi Cohen Kadosh, the Director of Cohen Kadosh Lab, at the Department of Experimental Psychology, University of Oxford
  • Ola Helenius, the Deputy Director at the Swedish National Centre for Mathematics Education, at University of Gothenburg
  • Arthur Kramer, the Director of the Beckman Institute for Advanced Science & Technology and the Swanlund Chair and Professor of Psychology and Neuroscience at the University of Illinois
  • Pekka Räsänen, neuropsykologi, Niilo Mäki Instituutti (HAHKU-hanke)