- Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä, tavoitteena on
- Helppous
- Selkeys
- Ymmärrettävyys
- Avustavien teknologioiden mahdollistaminen (esim. ruudunluku)
- Tunnista ja tutustu oman kohderyhmäsi tarpeisiin
- Kaikille yhtä paljon ei ole yhtä paljon kaikille
- Mieti ja tunnista ne tarpeet, joita kohderyhmälläsi (eli palvelun, sivuston tai materiaalin käyttäjillä) on tuottamallesi sisällölle
- Monet saavutettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen liittyvät asiat helpottavat myös niitä, joille ne eivät ole välttämättömiä
- Huomioi kohderyhmän erityistarpeet niiltä osin, kuin se on mahdollista ja järkevää
- Kaikkia käyttäjiä hyödyttäviä näkökulmia
- Käytetty kieli on selkeää ja ymmärrettävää
- Selkeä kieli = ymmärrettävä yleiskieli, joka ei sisällä erikoista sanastoa
- Selkokieli = suomen kielen muoto, joka on mukautettua sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan niin, että se on luettavampaa ja ymmärrettävämpää
- Aina tarvitaan selkeää kieltä, joskus selkokieltä
- Ulkoasu on hyvä pitää erillään sisällöstä
- Asiat, jotka näyttävät joltain, ovat myös sitä
- Esimerkiksi verkkosivulla, jos jokin näyttää otsikolta, se merkitään otsikoksi, jotta esimerkiksi apuvälineet (kuten ruudunlukijaohjelma) tunnistavat sen otsikoksi
- Selkeät rakenteet auttavat
- Käytä otsikkoja ja alaotsikoita, käytä kuvaavaa kieltä
- Vältä epämääräisiä otsikoita (“lisätietoa”, “tutustu tarkemmin”)
- Huomioi otsikkomerkinnät koodissa tai tekstieditorissa heti otsikkoja kirjoittaessasi
- Linkit tekstin seassa ovat käytettävämpiä, kun nekin on kirjoitettu kuvaavasti auki ja ne aukeavat samaan välilehteen
- “Lue lisää” on hyödytön linkki, koska se ei kerro kohteesta mitään
- “Lue lisää nuorten pajatoiminnasta” on jo parempi
- Jos linkki ohjaa pdf- tai word-tiedostoon, siitä kannattaa kertoa etukäteen
- Luetteloita kannattaa käyttää, se tekee tekstistä helposti silmäiltävää
- Käytetty kieli on selkeää ja ymmärrettävää
- WCAG-ohjeistus tutuksi
- Ylätason periaatteet: havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys, toimintavarmuus
- WCAG parantaa saavutettavuutta nimenomaan tekniseltä kannalta, mutta ei ota kantaa ymmärrettävyyteen tai käytettävyyteen, siksi siihen ei voi nojata täysin
- WCAG vaatii tulkintaa ja se avautuu helpoiten verkkosivujen tekniikkaan perehtyneille suunnittelijoille ja koodaajille
- Silti WCAG:hen tutustuminen voi auttaa ymmärtämään saavutettavuuden kokonaisuutta
- Lue lisää: How to Meet WCAG (quick reference)
- Sosiaalisen median palveluissa saavutettavuus koskee julkishallinnon toimijoita, mutta työkalut voivat vaihdella alustan mukaan
- Saavutettavasti.fi on listannut ohjeet Facebookille, Instagramille, Twitterille ja Youtubelle sivustolleen, siirry lukemaan ne tästä linkistä.
- Muista vaihtoehtoinen teksti tai tekstivastine kuville
- Vaihtoehtoinen teksti = esimerkiksi verkkosivujen koodissa kuvan yhteyteen lisätty alt-attribuutti, jonka ruudunlukija osaa lukea käyttäjälle
- Tekstivastine = kuvaan tai verkkosivulle kirjoitettu selostus siitä, mitä kuvassa on
- Vaihtoehtoinen teksti ei ole kuvateksti tai kuvan otsikko
- Koristeet ja merkityksettömät kuvat tai sellaiset kuvat, joiden sisältö on tyhjentävästi kuvattu tekstissä tai kuvatekstissä eivät tarvitse vaihtoehtoista tekstiä
- Hyvä vaihtoehtoinen teksti on kirjoitettu hyvällä, selkeällä suomella, se on lyhyt ja napakka. Älä aloita “kuva” tai “kuvassa”, koska ruudunlukija ilmoittaa käyttäjälle, että kyseessä on kuva.
- Videoiden tekstittämisestä on hyötyä kaikille
- Tekstitä puhe ja sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta oleellisia
- Tekstityksen pitää seurata kuuluvaa ääntä, mutta tekstitys voidaan myös tiivistää
- Äänitteelle (esim. podcast) tulee tarjota tekstimuotinen vastine, josta on eroteltavissa puhujat ja kaikki äänet, joita äänitteellä kuuluu (esim. nauru)
- Tekstittäminen voi viedä paljon aikaa, joten varaa siihen riittävästi työaikaa ja mieti jo videota tehdessä, mikä helpottaisi tekstittämistä (esim. Voitko kirjoittaa videon puheenvuorot valmiiksi, jolloin riittää niiden oikea asemointi videolle)
