Saavutettavuuden muistilista

  1. Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä, tavoitteena on
    • Helppous
    • Selkeys
    • Ymmärrettävyys
    • Avustavien teknologioiden mahdollistaminen (esim. ruudunluku)
  2. Tunnista ja tutustu oman kohderyhmäsi tarpeisiin
    • Kaikille yhtä paljon ei ole yhtä paljon kaikille
    • Mieti ja tunnista ne tarpeet, joita kohderyhmälläsi (eli palvelun, sivuston tai materiaalin käyttäjillä) on tuottamallesi sisällölle
    • Monet saavutettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen liittyvät asiat helpottavat myös niitä, joille ne eivät ole välttämättömiä
    • Huomioi kohderyhmän erityistarpeet niiltä osin, kuin se on mahdollista ja järkevää
  3. Kaikkia käyttäjiä hyödyttäviä näkökulmia
    • Käytetty kieli on selkeää ja ymmärrettävää
      • Selkeä kieli = ymmärrettävä yleiskieli, joka ei sisällä erikoista sanastoa
      • Selkokieli = suomen kielen muoto, joka on mukautettua sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan niin, että se on luettavampaa ja ymmärrettävämpää
      • Aina tarvitaan selkeää kieltä, joskus selkokieltä
    • Ulkoasu on hyvä pitää erillään sisällöstä
      • Asiat, jotka näyttävät joltain, ovat myös sitä
      • Esimerkiksi verkkosivulla, jos jokin näyttää otsikolta, se merkitään otsikoksi, jotta esimerkiksi apuvälineet (kuten ruudunlukijaohjelma) tunnistavat sen otsikoksi
    • Selkeät rakenteet auttavat
      • Käytä otsikkoja ja alaotsikoita, käytä kuvaavaa kieltä
      • Vältä epämääräisiä otsikoita (“lisätietoa”, “tutustu tarkemmin”)
      • Huomioi otsikkomerkinnät koodissa tai tekstieditorissa heti otsikkoja kirjoittaessasi
    • Linkit tekstin seassa ovat käytettävämpiä, kun nekin on kirjoitettu kuvaavasti auki ja ne aukeavat samaan välilehteen
      • “Lue lisää” on hyödytön linkki, koska se ei kerro kohteesta mitään
      • “Lue lisää nuorten pajatoiminnasta” on jo parempi
      • Jos linkki ohjaa pdf- tai word-tiedostoon, siitä kannattaa kertoa etukäteen
    • Luetteloita kannattaa käyttää, se tekee tekstistä helposti silmäiltävää
  4. WCAG-ohjeistus tutuksi
    • Ylätason periaatteet: havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys, toimintavarmuus
    • WCAG parantaa saavutettavuutta nimenomaan tekniseltä kannalta, mutta ei ota kantaa ymmärrettävyyteen tai käytettävyyteen, siksi siihen ei voi nojata täysin
    • WCAG vaatii tulkintaa ja se avautuu helpoiten verkkosivujen tekniikkaan perehtyneille suunnittelijoille ja koodaajille
    • Silti WCAG:hen tutustuminen voi auttaa ymmärtämään saavutettavuuden kokonaisuutta
  5. Sosiaalisen median palveluissa saavutettavuus koskee julkishallinnon toimijoita, mutta työkalut voivat vaihdella alustan mukaan
  6. Muista vaihtoehtoinen teksti tai tekstivastine kuville
    • Vaihtoehtoinen teksti = esimerkiksi verkkosivujen koodissa kuvan yhteyteen lisätty alt-attribuutti, jonka ruudunlukija osaa lukea käyttäjälle
    • Tekstivastine = kuvaan tai verkkosivulle kirjoitettu selostus siitä, mitä kuvassa on
    • Vaihtoehtoinen teksti ei ole kuvateksti tai kuvan otsikko
    • Koristeet ja merkityksettömät kuvat tai sellaiset kuvat, joiden sisältö on tyhjentävästi kuvattu tekstissä tai kuvatekstissä eivät tarvitse vaihtoehtoista tekstiä
    • Hyvä vaihtoehtoinen teksti on kirjoitettu hyvällä, selkeällä suomella, se on lyhyt ja napakka. Älä aloita “kuva” tai “kuvassa”, koska ruudunlukija ilmoittaa käyttäjälle, että kyseessä on kuva.   
  7. Videoiden tekstittämisestä on hyötyä kaikille
    • Tekstitä puhe ja sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta oleellisia
    • Tekstityksen pitää seurata kuuluvaa ääntä, mutta tekstitys voidaan myös tiivistää
    • Äänitteelle (esim. podcast) tulee tarjota tekstimuotinen vastine, josta on eroteltavissa puhujat ja kaikki äänet, joita äänitteellä kuuluu (esim. nauru)
    • Tekstittäminen voi viedä paljon aikaa, joten varaa siihen riittävästi työaikaa ja mieti jo videota tehdessä, mikä helpottaisi tekstittämistä (esim. Voitko kirjoittaa videon puheenvuorot valmiiksi, jolloin riittää niiden oikea asemointi videolle)