HAHKU Escape on virtuaalinen pakopeli, jossa eteneminen vaatii hahmottamisen taitoja.
Peli on tarkoitettu etenkin noin 15-19-vuotiaille nuorille omien hahmottamisen taitojen tarkasteluun.
Peli sisältää vain vähän kielellisiä osuuksia ohjeita ja muutamia vihjeitä lukuun ottamatta. Ohjeet ja vihjeet ovat suomeksi.
HAHKU Escape -pakopelissä on kuusi erilaista huonetta. Huoneesta toiseen pääsemiseksi pitää selvittää lukon koodi, joka ratkeaa tekemällä hahmottamista vaativia tehtäviä. Vihjelampun palaessa pelissä voi pyytää vihjeitä tehtävien ratkaisemiseksi. Lamppu ei pala koko ajan, vaan sammuu aina hetkeksi vihjeen käyttämisen jälkeen. Vihjeiden määrää ei ole rajattu, niitä voi pyytää aina lampun palaessa.
Peliä pelataan nettiselaimella ja se löytyy täältä: https://hahmola.fi/pakopeli/
Luethan peliohjeet ja vinkit ennen pelin aloittamista.
Peliohjeet nuorten kanssa ryhmässä ja kahden kesken
Peli kysyy aluksi anonyymisti taustatietoja, jolloin valitaan myös pelaajien määrä.
Jos pelaaja pelaa yksin omalla koneella valitaan yksi pelaaja.
Valintaa seuraa lyhyt taustatietokysely, jossa kysytään pelaajan sukupuolta, syntymävuotta ja mahdollisia oppimisvaikeuksia tai oppimiseen vaikuttavia tekijöitä.
Peliä voi pelata myös pareittain tai ryhmässä, jolloin valitaan valikosta useampi pelaaja.
Useampi voi pelata pareittain tai ryhmässä siten, että jokaisella pelaajalla on oma kone, mutta pelissä edetään samaa matkaa ja tehtäviä ratkaistaan yhdessä.
Useampi pelaaja voi pelata myös samalla koneella. Tässä tapauksessa kannattaa kuitenkin vaihdella sitä pelaajaa, joka käytännössä toimii koneella.
Lisäksi kaikilta pelaajilta kysytään missä peliä pelataan. Valitkaa sopivin vaihtoehto.
Muutama käytännön vinkki pelaamiseen
Ennen pelin aloittamista pelaajan tai pelaajien on pakko lukea peliohjeet. Muistuta nuorta, että peliohjeet kannattaa lukea huolellisesti.
Pelin alkaessa aikuisen kannattaa muistuttaa ääneen pelaajia, että
lähde rauhassa katsomaan, mitä huoneessa on ja kokeilemaan, mitä pääsee klikkaamaan lähemmäs.
Lisäksi on hyvä muistuttaa, että mikäli huoneessa on kaksi lukkoa, avataan oven lukko vasta viimeisenä. Ääneen kannattaa myös muistuttaa lukon avaamisesta sankaa klikkaamalla. Nuoren tai nuorten pelatessa aikuisen on hyvä tehdä pelin aikana havaintoja, kuinka pelaaminen käytännössä sujuu. Pelin aikana tehdyt havainnot voivat tuottaa tärkeää tietoa lopuksi käytävän keskustelun lisäksi.
Peliin varattava aika
Peliin käytetty aika vaihtelee yksilöllisesti. Nopeimmillaan peli on pelattu läpi noin 20 minuutissa. Suurin osa pilotointiin osallistuneista ehti pelaamaan pelin oppitunnin, eli n. 30-45 minuutin aikana. Toisinaan nuori voi kuitenkin sinnikkäästi tehdä hänelle hankalaa tehtävää ilman vihjeitä, ja pelaaminen voi kestää kauemmin.
Vihjesysteemi on kehitetty siten, että sitä rohkeasti käyttämällä kaikki pääsevät pelin läpi.
Nuorta kannattaa rohkaista heti pelin alussa käyttämään vihjeitä lampun palaessa, mikäli pelin alkuun saaminen tai tehtävät tuntuvat hankalilta. Lisäksi aikuinen tai kaverit voivat myös auttaa hieman eteenpäin, mikäli jokin tehtävä tuntuu todella vaikealta, eikä ratkaisua meinaa itse keksiä.
Pelin jälkeen käytävään keskusteluun varattava aika riippuu ryhmän koosta.
Dioja on runsaasti johtuen tehtävien paljoudesta, mutta käytännössä pelistä käytävään keskusteluun on hyvä varata aikaa noin puoli tuntia, eli noin 5 minuuttia / huone. Keskustelussa jotkut tehtävät saattavat ohittua todella nopeasti, ja joihinkin sanottavaa saattaa olla enemmän.
Keskustelua nuoren tai nuorten kanssa ryhmänä on hyvä käydä mahdollisimman pian pelaamisen jälkeen, jotta asiat, ajatukset ja tunteet ovat vielä tuoreessa muistissa.
Keskustelussa on tärkeää, että myös aikuinen tuo esiin omia ajatuksia ja tunteitaan, mitä hänellä heräsi peliä pelatessa eri huoneissa ja tehtävissä.
Peliin liittyvä keskustelu
Pelin keskeisenä tarkoituksena on, että siitä käydään pelaamisen jälkeen keskustelua. Pelin tarkoituksena on siten johdattaa nuoria keskusteluun hahmottamisesta ja hahmottamista vaativista tehtävistä ja tilanteista. Peli ei anna aikuiselle koosteta pelisuorituksesta vaan pelisuorituksen läpikäynti perustuu itsearviointiin yhteisen keskustelun kautta.
Pelin yhtenä tarkoituksena on, että johdattelu hahmottamisen taidoista keskusteluun toteutuu pelin ja sen tehtävien herättämien ajatusten ja tunteiden kautta. Nuoret pääsevät kertomaan, mikä pelissä oli helppoa, hankalaa, kivaa, ärsyttävää jne. Tämän jälkeen on mahdollista siirtyä keskustelemaan siitä, kuinka samantyyppiset tilanteet sujuvat omassa arjessa.
Pelaamisen jälkeen nuorten kanssa käytävään keskusteluun käytettävän materiaalin löydät täältä. Keskustelun voi toteuttaa ryhmänä tai yksilön kanssa. Materiaalissa on mukana kaikki huoneet tehtävineen.
HUOM! Jos haluat itse kokeilla peliä ennen sen pelaamista nuorten kanssa, katsothan keskusteludiat vasta sen jälkeen, kun olet itse kokeillut peliä, sillä diat sisältävät myös tehtävien ratkaisut.
Pelaamisen jälkeen
Pelin pelaamisen ja siitä käytävän keskustelun jälkeen hahmottamisen ja hahmotusvaikeuksien parissa nuoren kanssa voi jatkaa HAHMOLA-oppimisympäristössä. Peliä laajemmin nuoren arjen tilanteen kartoittamiseksi tukena kannattaa hyödyntää Hahmolasta löytyviä keskustelukortteja. Kortit löytyvät kaikkien nuorten kurssien lopusta viimeisistä osioista, sekä tulostettavana ammattilaisten materiaaleista.
Pelin jälkeen keskustelua voi jatkaa myös vaikkapa pelaamalla Kuntoutussäätiön sivuilta löytyvää maksutonta Spiral -Hahmottamisen taidot -peliä.
Aikuiselle
Ennen pelin pelaamista nuorten kanssa, aikuisen kannattaa pelata peliä itse.
Valitse alkuvalikosta vaihtoehto Olen ammattilainen, kokeilen peliä
salasana: harjoitus
Mahdollinen ongelmatilanne: Kirjoitin salasanan ja painoin seuraava, mutta mitään ei tapahdu.
Ratkaisu: Klikkaa salasanan syöttämisen jälkeen uudelleen kohtaa ”Olen ammattilainen, kokeilen peliä” ja klikkaa seuraava.
Myös esimerkiksi vanhempana voit lähteä kokeilemaan peliä yllä mainitulla tavalla.
Lue huolellisesti ohjeet. Muista pelin aikana, että lukkojen avaaminen tapahtuu sangasta klikkaamalla.
Katso rauhassa, mitä huoneista löytyy ja kokeile, mitä pääset klikkaamaan lähemmäs. Käytä myös rohkeasti vinkkejä hyödyksesi tarvittaessa.
Paina peliä pelatessa mieleen omia tunteita sekä heränneitä ajatuksia. Niitä on erittäin tärkeää tuoda esiin, kun pelistä puhutaan nuorten kanssa pelaamisen jälkeen.
Saatat myös itse kohdata aikuisena pelissä vaikeuksia ja miettiä, uskallatko edes pelata peliä nuorten kanssa. Kyllä uskallat. Pilotointivaiheessa kävi selväksi, että monet nuoret hahmotusvaikeuksistaan huolimatta voivat olla aikuisia taitavampia pelaamaan HAHKU Escape -pakopeliä.
Laitteet ja suositukset:
Pelissä on taustaääniä, joiden ei ole pakko olla päällä. Kuitenkin on huoneessa 2. on tehtävä, joka vaatii äänien päällä pitämistä tai kuulokkeiden käyttöä.
Pelissä on mahdollista tehdä muistiinpanoja. Joillekin mielekkäämpää kuitenkin on muistiinpanojen tekeminen kynällä ja paperilla, jolloin näiden on hyvä olla ulottuvilla.
HAHKU-ESCAPE pakopelin tehtävien ratkaisut
Alla olevasta painikkeesta saat ladattua tiedostona HAHKU-Escape pakopelin tehtävien ratkaisut.
Olethan yrittänyt pelata pelin ennen ratkaisujen katsomista.